Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stalinismus v Československu - zhodnocení výuky na středních školách v České republice
Hána, Petr ; Jirásková, Věra (oponent) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Padesátá léta mohou být považována za jedno z nejhorších období v dějinách Československa. Totalitní komunistický režim v letech 1948 až 1953 je nazýván stalinismem. Hlavním cílem práce je zhodnotit výuku období stalinismu v Československu na středních školách a částečně také zhodnotit správnost a komplexnost současných učebních osnov a výukových metod. Vedlejším cílem práce je představit a popsat stalinismus jako typický příklad totalitarismu a vymezit hlavní znaky této nedemokratické formy vlády na základě příkladu Československa v letech 1948 - 1953. Práce začíná teoretickou částí a pokračuje případovou studií až do části praktické. První kapitola klasifikuje totalitarismus, definuje historické pozadí a určuje jeho hlavní znaky. Druhá kapitola popisuje a vysvětluje stalinismus, který je typickým příkladem totalitarismu aplikovaného v Sovětském svazu, odkud se rozšířil do většiny komunistických zemí, včetně Československa. Třetí kapitola ukazuje na příkladu Československa v letech 1948 - 1953 aplikaci prvků a metod stalinismu používaných k ovládání společnosti dle sovětského modelu. Praktická část práce se zaměřuje na představení období stalinismu v Československu v učebnicích pro základní a střední školy. Je zde také obsaženo hodnocení používání aktuálních historických a politologických pojmů v...
Integrace humanitních předmětů v konkrétní školní praxi
Nováková, Lenka ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Práce se zabývá konkrétním případem propojení humanitně zaměřených předmětů (český jazyk, dějepis, zeměpis a občanská výchova) na Pražském humanitním gymnáziu. Za použití vybrané teoretické literatury a konkrétní (auto)etnografické sondy ve jmenované instituci analyzuje výuku z hlediska školního vzdělávacího programu a jeho návaznost na RVP, na podrobnější rovině také z hlediska tematického plánu a jeho realizace. Součástí práce je také popis hodnocení daného předmětu. Cílem práce je zjistit, jaká je funkčnost tohoto propojení na základě zkušeností pedagogů i studujících. KLÍČOVÁ SLOVA humanitní předměty; integrované kurikulum; český jazyk; dějepis; zeměpis; občanská výchova
Žáci s odlišným mateřským jazykem a výuka dějepisu
Tlučková, Kristýna ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
á prác zabývá problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem a nesnázemi, se kterými se potýkají při výuce dějepisu. oretická část zahrnuje témata, která žáků s OMJ při výuce dotýkají ř. legislativu ČR, početnost žáků OMJ na území ČR hlediska náro dosavadní stav poznání na poli vzdělávání žáků s oboru dějepisu bývám se vyučovací předmět dějepis Součástí praktické části je dotazníkové šetření mezi učiteli dějepisu, které ejich zkušenosti s výukou žáků s Hlavní náplní praktické části je kvalitativní šetření mezi několika učiteli dějepisu a jejich žáky, provedené pomocí ů závěru práce sepsána metodická doporučení pro učitele dějepisu při práci se žáky s Klíčová slova Žáci s vícejazyční žáci výuka dějepisu dějepis žáci metodická doporučení
Mediální výchova jako téma hodin dějepisu
Leciánová, Martina ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Groman, Martin (oponent)
Mediální výchova jako téma hodin dějepisu - Abstrakt Bc. Martina Leciánová Tato práce řeší téma mediální výchovy jako tématu v hodinách dějepisu. Jejím cílem bylo zjistit, zda se Rámcový vzdělávací program (RVP) této problematice věnuje, a na jejím základě zjistit, do jaké míry se objevuje v samotné literatuře. Práce spočívala v kvantitativní analýze zmíněných dokumentů spadajících pod MŠMT a učebnic dějepisu pro 9. ročník. Součástí výstupu byl také návrh metodického nástroje pro ulehčení výuky mediální výchovy v hodině dějepisu, který vznikl na základě rozhovorů s učiteli dějepisu. Výsledky ukazují, že RVP tuto možnost výuky oficiálně neuznává, ale mediální výchova se jako taková v učebnicích v omezeném množství vyskytuje, a i dotazovaní učitelé uvedli, že mediální výchovu vnímají jako součást výuky dějepisu. Navrhovaným metodickým nástrojem je databáze, ve které by se nacházely prameny a zdroje, které lze v hodině využít, aby učitelé ušetřili čas při přípravě. Databáze by mohla fungovat pomocí vzájemné spolupráce jednotlivých učitelů. Takzvaně "od nich pro ně".
Změny klimatu v kvartéru: analýza učebnic základních a středních škol
HAVLÍKOVÁ, Adriana
Bakalářská práce se zabývá klimatickými změnami v kvartéru a jeho obsahem v učebnicích přírodopisu, zeměpisu a dějepisu pro základní a střední školy. V první části se nejdříve dozvíme o základních pojmech pro lepší pochopení dané problematiky. Dále příčiny jak přirozené, tak antropogenní, důsledky a vývoj klimatických změn v historii od pravěku až po současnost. Druhá část práce se soustředí na analýzu tématu klimatických změn v učebnicích, jejíž výsledky jsou shrnuty do přehledné tabulky. Hlavním cílem práce bylo zanalyzovat získané informace obsažené v učebnicích pro základní a střední školy v předmětech zeměpisu, dějepisu a přírodopisu a zhodnotit, zda jsou témata obsažená v učebnicích dostatečná pro jejich pochopení. Po důkladném prostudování byl na závěr zhotoven návrh pracovního listu pro 9. ročník ZŠ jako doplňující učivo, které má dopomoci ke správnému pochopení tématu klimatických změn a vyvarování se desinterpretacím.
Pracovní tábory na Jáchymovsku v mezipředmětových vztazích dějepis - zeměpis
Leitgeb, Vojtěch ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Tůmová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá schopnostmi žáků pracovat s vybranými druhy historických a moderních pramenů k orientaci ve vybraném prostoru. V první části práce je představena metoda orální historie, která je zde demonstrována na základě výpovědí pamětníků. Dále je zde zpracována charakteristika distančního vzdělávání v kontextu nedávné pandemie covid-19. Ve druhé části práce je v rámci pilotního šetření představen pracovní list, který byl ve výzkumné části, na základě vyhodnocení z pilotního šetření, doplněn o jeden další pramen, charakter úkolů však zůstal zachován. V závěru práce dochází ke shrnutí výsledků získaných při výzkumu této práce a zároveň jsou zde uvedeny limity použité formy výzkumu. Klíčová slova: mezipředmětové vztahy, prostor, dějepis, zeměpis, geografie, Jáchymov, pracovní tábory
Využití písně jako didaktického prostředku v hodinách dějepisu
Reitinger, Tomáš ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Kofránková, Václava (oponent)
Využívání hudby ve výuce dějepisu přináší nové možnosti práce s nezanedbatelnou skupinou hudebních historických pramenů i novodobých písňových zpracování dějinných událostí. Tato diplomová práce popisuje problematiku použití písní jako didaktického prostředku a shrnuje vhodné způsoby a metody. Metodicky práce vychází z výzkumu pomocí komparace, jazykové analýzy a statistiky. Práce si klade za cíl shrnout možnosti použití písní ve výuce dějepisu (jak zvolit vhodné písně) a unést příklady písní, i jak vypadají lekce s použitím hudby. Dalšími cíli je nastínit možnosti vyšší efektivity výuky pomocí moderních přístupů a otevřít českou výuku dějepisu novým metodám ve výuce dějepisu, které již jsou v zahraničí používány. Výsledkem diplomové práce je zjištění, že písně jednoznačně přispívají efektivitě pedagogovy snahy tím, že výuka je pro žáky zábavnější. Zábavnost hodiny se mimo jiné pojí s efektivitou výuky a pedagogovým cílem je, aby vyučování bylo co nejefektivnější. Dalším důležitým přínosem je možnost skrze dobře připravené lekce s písněmi modernizovat výuku a aplikovat aktualizované metody ke snazšímu dosahování klíčových kompetencí a cílů.
Mezipředmětové vztahy ve výuce českého jazyka a literatury a dějepisu v 9. ročníku na základní škole
Olšavská, Marcela ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Tato diplomová práce řeší problematiku mezipředmětových vztahů českého jazyka a literatury a dějepisu ve výuce v 9. ročníku základní školy. Cílem bylo zaprvé prozkoumat současný stav pojetí mezipředmětových vztahů těchto předmětů v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, vybraných školních vzdělávacích programech a vybraných učebních materiálech, zadruhé navrhnout možnosti účelné aplikace mezipředmětových vztahů sledovaných předmětů ve výuce. Výzkum spočívá v analýze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, školních vzdělávacích programů devíti vybraných škol a didaktického materiálu v podobě učebnice dějepisu, pracovního sešitu a metodické příručky pro učitele, dále učebnice českého jazyka, pracovního sešitu a metodické příručky pro učitele, a v neposlední řadě čítanky a k ní náležící příručky pro učitele. Z výzkumu vyplývá, že ačkoliv školní vzdělávací programy vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, pojetí mezipředmětových vztahů není ve všech programech stejné. Stejně tak je aplikace mezipředmětových souvislostí v rámci didaktického materiálu velmi variabilní. V poslední části práce je předložena výuková lekce, v níž dochází k účelnému propojení učiva sledovaných předmětů. Lekce byla odučena na dvou školách v hodinách českého jazyka a...
Dějepis a francouzský jazyk v mezipředmětovém vztahu
Dvořáková, Anežka ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
V diplomové práci pod názvem Interdisciplinarita FLE a dějepisu představujeme fenomén interdisciplinárního přístupu ve výuce. Věnujeme se zakotvení interdisciplinarity v českém a francouzském vzdělávání, přičemž se se zaměřujeme především na interdisciplinaritu FLE a dějepisu. V práci předkládáme samotnou definici pojmu "interdisciplinarita" a především pak charakterizujeme a analyzujeme rámcové české i francouzské vzdělávací programy - RVP, ŠVP, Le Socle commun de connaissances et de compétences a programy pro francouzské collѐge (Cycle 3 et 4). Zabýváme se také zakotvením interdisciplinarity FLE a dějepisu v učebnicích FLE a ve zdrojích dostupných online. Poznatky aplikujeme do výukové jednotky, v níž uplatňujeme interdisciplinaritu FLE a dějepisu na příkladě Velké francouzské revoluce 1789. Cílem naší práce je představit interdisciplinární vztahy FLE a dějepisu, respektive představit a analyzovat začlenění dějepisných témat do výuky FLE, a to především v českém vzdělávání. Docílili jsme zjištění, že začlenění interdisciplinarity do vzdělávání představuje nedílnou součást českých i francouzských vzdělávacích programů, o které se můžeme ve výuce opřít. Dále konstatujeme, že analyzované učebnice zahrnují dějepisná témata, a to zejména učebnice francouzské produkce. Nejčastěji se jedná o významné...
Aktivizační výuka zeměpisu zaměřená na mezipředmětové vztahy dějepisu a zeměpisu
ORSÁG, Martin
Diplomová práce se zabývá aktivizační výukou na 2. stupni základních škol. Hlavním cílem práce je vytvoření výukových materiálů, jež jsou využitelné při distančním vzdělávání a zahrnují mezipředmětové vazby mezi dějepisem a zeměpisem. Taktéž by měly obsahovat téma místního regionu. Všechny výukové hodiny jsou aplikovány na ZŠ Stachy v rámci souvislé praxe. Práce dále obsahuje analýzu učebnic zeměpisu a dějepisu. Hodnocení těchto učebních textů je zaměřené na využitelnost při distanční výuce. Shrnutí kladů a záporů je znázorněno pomocí SWOT analýzy. V teoretické části se nachází rozbor aktivizačních výukových metod a zaměření se na vliv online vzdělávání v průběhu pandemie COVID-19. Samotné vyučovací materiály jsou zasazeny v kurikulárních dokumentech, tedy v RVP a ŠVP.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.